Battle Report RS 30-10-21

Uppdaterat: 2 nov. 2021


 

 

Deltagare - 125st

Varav nybörjare: 9st, extra eloge till er!


Väder - Delvis molning - Halvklart

Temperatur: 9-11°

Nederbörd: 0,0mm

Vind: 3,8 m/s

Luftfuktighet: 88%

Sikt: 40-100m


 

Timme 1-2

Nytt för den här dagen var mobila respwanpunkter och det märktes att båda lagen såg detta som ett viktigt redskap för att vinna striden för dagen. Gula sidan startar spelet med att bygga sin mobila respawn vid UPK 11. En strategisk placering som var lätt att försvara samtidigt som den skulle bygga ett fotfäste för det gula laget mot kontrollpunkt 3 och 4. Den röda sidan hade samma tanke när de placerade ut sin respawn, vilket byggdes i skogsdungen, med närliggande fält på UPK 3.


Gula sidan bygger upp sin mobila respawn
Gula sidan bygger upp sin mobila respawn

Därefter började en hård strid mellan gula och röda runt omkring kontrollpunkt 4, belägen i staden. Även om den röda sidan delat på sina resurser något så var dom snabba in på kontrollpunkt 4 och kunde därmed förskansa sig i det svårintagliga betonghuset på 4 våningar. Andra röda framryckte bakom försvarslinjen och kunde därmed snabbt ta kontrollen över kontrollpunkt 3.

Den röda sidan valde även att ta en del av sin styrka till kontrollpunkt 2 för att sedan framrycka vidare mot 1an. Vid 2an så stötte den röda sidan på kontakt med de gula och tappade kontrollen över objektet en timme in i spelet.

Vad de gula inte visste var att en liten grupp av röda hade tagit sig den långa biten runt kontrollpunkt 2, och på så sätt kringgått striden och den gula förstärkningslinjen för att ta sig till kontrollpunkt 1. En mindre försvarsstyrka fanns på plats för de gula, men tålamodet svek dem i hoppet om att understödja de kamrater som var i strid vid 2an, och de rörde sig ifrån platsen. Detta lämnade då kontrollpunkt 1 helt oskyddad till den röda spaningsgrupp som förflyttat sig runt striden.


Den röda spaningsgruppen håller ställningarna för KP 1

Den röda gruppen lyckas hålla punkt 1 under en längre tid men klockan närmar sig nu 12:00 och den sista att ha kontrollen över punkten när klockan står på 12:00 får 100 extra eftersträvade poäng.

Det är lätt att svepas in i den fantastiska utsikten som höjden erbjuder när lugnet har lagt sig, det är alldeles tyst och man kan nästan ta på spänningen. Men då, ett anfallsrop hörs och en gul styrka i plutonsstorlek gör ett koordinerat anfall mot höjden. Ett desperat försök av den lilla röda grupp som håller höjden görs för att behålla platsen, dom skulle behöva hålla ut i 7 minuter för att lyckas med sin uppgift. Kaoset bredde ut sig när röda spelare stupar i striden och de sista kvar i livet behövde täcka mer och mer mark för att hålla sin motståndare på avstånd. Men den gula styrkan var alldeles för koordinerad och beslutsam, samtidigt som det numerära övertaget är 5 anfallare per försvarare. En välutförd anfallsinsats av de gula ger dom kontrollen över punkten innan 12:00 och vidare tills att punkten stängs. Kontrollpunkt 1 gav därför den gula sidan en ny respawn plats och 100 extra välförtjänta poäng.


Den gula plutonen gör upp en ny plan efter det lyckade anfallet mot KP 1


Timme 3

Detta blir en intensiv timme för de båda lagen. Inte nog med att ytterligare en kontrollpunkt (2) skulle stänga denna timme så tilldelades lagen ett varsitt uppdrag att utföra värt 300 poäng.

En materiellast hade luftlandsatts med hjälp av fallskärm vid UPK 2. Det gällde nu att vara först på plats, säkerställa lasten och ta den till angiven plats. Den gula sidan koordinerade sig snabbt till plasten och innan de röda ens hunnit planera sitt utförande så var lasten redan säkrad och transporterad till rätt ställe. 300 poäng till den gula sidan som nu gick upp i ledning.

Den röda sidan satte upp ett starkt försvar i staden, men insåg nu att kunna behålla kontrollen över punkt 2 skulle vara otroligt viktigt för att hålla sig kvar i matchen innan den gula sidan drog iväg allt för mycket. När klockan närmade sig 12:30 så gick meddelande ut om att de gula slagit ut det röda försvaret och nu började stressen göra sig påmind för den röda sidan. Man valde att ta en del av styrkan som försvarade staden för att gruppera om i ett motanfall mot kontrollpunkt 2. Det stora anfallet tryckte på norrifrån och med hjälp av en liten röd styrka som svepte söderifrån och upp mot objektet så lyckas man med sin kniptångsmanöver och se till att punkten säkrades för de röda med 14 minuter kvar.

Den gula sidan svarade med att flytta sin mobila respawn till UPK 2 vilket skulle ge ett starkt strategiskt övertag mot kontrollpunkt 3 med ständiga förstärkningar. Allt skulle hänga på ett starkt försvar av sin mobila respawn.

Den röda sidan lyckades behålla kontrollen över kontrollpunkt 2 när klockan slår 13:00 men det återstod att se hur mycket man var tvungna att offra i försvaret av 3an för att uppnå detta.


Röda sidan håller KP 2 de sista minuter som krävs

Timme 4

Precis innan 13:00 lämnar en gul styrka i plutonsstorlek den nyupprättade förstärkningsplasten vid UPK 2 för ett samlat anfall mot kontrollpunkt 3. Mycket riktigt så hade de röda offrat en allt för stor del av sin försvarsstyrka för att mäkta med det hänsynslösa anfall som de gula nu visade upp. 13:01 faller försvaret och den gula sidans välkoordinerade anfall var mer än lyckat.

Den gula sidans lagledning beslutade sig nu för att kontrollpunkt 3 var det viktigaste objektivet framåt och vek stora resurser till att upprätta och bibehålla ett starkt försvar för punkten. Man placerade ut prick- och skarpskyttar vid strategiska positioner för att understöda skyttegrupperna runt omkring. Vidare så placerade man även ut kulspruteskyttar för att skära av flankerna och på så sätt tvinga in ett kommande anfall i en korridor där förvaret lätt kunde nedkämpa en oskyddat fiende.


Gula skarpskyttar understödjer det egna försvaret

Den röda sidan som utgick ifrån sitt fäste vid kontrollpunkt 4 och mobila respawn vid UPK 3 upprepade gång på gång slaganfall mot kontrollpunkt 3, men likt vatten mot en mur så slungades dom gång på gång tillbaka av det allt för starka gula försvaret. För även om det gula led av förluster så fylldes försvaret snabbt på av förstärkningar ifrån sin mobila respawn.

Det röda anfallet slås tillbaka av de gula


Det tar tid för den röda sidan att förstå sitt strategiska problem och ständig tid förloras på att försöka anfalla punkten direkt istället för att skära av den gula förstärkningslinjen.

Först 14:15 lyckas den röda sidan slå ut de gulas mobila respawn men alldeles försent.

Det gula försvaret håller tät och när klockan slår 14:00 så är punkten säkrad för dagen för de gula. En hård strid mellan de båda där den gula strategin gick vinnande ur striden.


Skarpskyttarna spelade en viktig roll i det gula försvaret


Timme 5

Detta var dagens sista timme som ska bli helt avgörande. För att om de röda ens skulle ha en chans framåt gällde det att dels bibehålla kontrollpunkt 4 i sina egna händer samtidigt som man behövde se till att lösa dagens sista uppdrag till sin egen fördel. Oddsen var dock goda, man hade redan kontrollpunkt 4 i sina händer vilket man också haft större delen av dagen, punkten hade en stor strategiska fördel för en försvarare samtidigt som kommande uppdrag skulle lösas i närheten, vilket i sin tur gjorde att man inte behövde sprida ut sina resurser allt för mycket över området.


Röda försvaret håller starkt

Uppdraget som kom var att hämta en bomblåda vid UPK 10 för att sedan armera och spränga huset vid UPK 8. Man lyckades hämta bomben och armera den utan större motstånd.


Det lilla motstånd som görs slås enkelt tillbaka

Den gula sidan verkade också ha tappa sitt tempo helt efter det hårda försvaret vid kontrollpunkt 3. Man lyckades aldrig koordinera ett anfall värt att nämna mot kontrollpunkt 4 samtidigt som man inte heller lyckades ta sig i närheten av UPK 8 för att hindra fienden ifrån att slutföra sitt uppdrag. Stridsvärdet för de gula var allt för lågt för att kunna bryta sig igenom det röda försvaret vilket skulle visa sig ödesdigert. För även om man var i ledningen vid 14:00 så skulle det inte räcka utan att antingen slå ut det röda försvaret vid kontrollpunkt 4 eller hindra den röda spränggruppen i att lösa sin uppgift. Klockan tickar, bomben närmar sig detonation, men inga gula går att se. Tick tack, fortfarande inga gula. Och sen en smäll, bomben detonerar och bara 10 minuter senare har även den röda sidan säkerställt kontrollen över punkt 4 vilket ska visa sig vara helt avgörande.


 

Resultat

Gult lag:

Poäng för utförda uppdrag = 300

Poäng för stängda punkter= 200

Poäng för tid på klockor= 350

Poäng totalt= 850


Rött lag

Poäng för utförda uppdrag = 300

Poäng för stängda punkter= 200

Poäng för tid på klockor= 478

Poäng totalt= 978 (Segrare)





 

Tankar ifrån arrangören

Det var otroligt roligt att se så många som kom ut för att kriga tillsammans med oss, även om det alltid är tråkigt när det blir ett manfall efter alla de som var anmälda till spelet.

Extra eloge till alla spelare som nu tog till sig ifrån föregående spel och kom ut i god tid till check-in vilket förenklade arbetet avsevärt med att se till så att spelet kunde starta i utsatt tid.

Vi vill fortsatt uppmana er att göra detta och såklart läsa igenom spelupplägg, regler och i övrigt göra de förberedelser som behövs.

En viktigt del som vi tar till oss är att bli än tydligare i att förmedla om att spelen vi anordnar på Räddningsskolan inte är "vanliga" airsoftspel. Våra spel ämnar att replikera en riktig konflikt så likt som möjligt och är därmed inte utformade på samma sätt som många andra spel är. Vi vill uppmana er alla att delta i striden under hela dagen och under hela den avsatta tiden för eventet, då detta skapar en bättre upplevelse för alla runt omkring samtidigt som att planeringen för spelen utgår ifrån en balans mellan de olika sidorna. En balans som lätt bryts av att flera spelare ifrån ena sidan avbryter sitt spel för ex. lunch. Ta istället tillfället att utspisa i fält, som i riktiga världen. Det är också en taktisk och strategisk del av spelet, när, var och hur. Det kan vara en fantastiskt upplevelse, likt verkligheten, att ta hand om gruppen och se till att stridsvärdet bibehålls eller höjs inför kommande strider samtidigt som kamrater emellan får dela på uppgiften att skydda gruppen medans den återhämtar.


Överlag är vi nöjda med spelet även om vi hade en hel del tekniska problem, men det viktigaste är att det inte märktes för er spelare i den feedback vi fått av er. I slutändan så var ni rörande överens om att detta var ett fantastiskt spel i de-breifen vilket är vårt slutgiltiga mål!



 

Nästa spel är den 4 december (sista spelet för året)



441 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla