Battle Report RS 28-08-21



Deltagare - 90st

Varav nybörjare: 6st, extra eloge till er!


Väder - Molnigt

Temperatur: 14-15°

Nederbörd: 0,0mm

Vind: Byvind 5

Luftfuktighet: 96-91

Sikt: 20-50m


Timme 1-2

Det märktes att båda sidor var hungriga för vinst redan ifrån början, men man hade också helt olika inledande strategier för att nå slutmålet av en seger för dagen.

Röda sidan valde att lägga största kraft vid att klara av första delmålet för dagen och ta kontrollen över kontrollpunkt 1. Tanken bakom detta var att inleda de första timmarna av spelet med att där bygga en FOB och på så sätt få ett bättre fotfäste över området från 12:00.

Man delade sina resurser i grupper och tog relativt snabbt mark runt om kring kontrollpunkt 1, för att vidare skicka 2 grupper till kontrollpunkt 4 respektive UPK 20 (som fungerade som OP).

Gula sidan förutsåg att detta var de rödas strategi och valde istället att sprida ut sina resurser men att framförallt befästa området runt kontrollpunkt 3. Man såg tidigt i sin planering att topografin runt punkten skulle innebära en stark fördel till en försvarare och omvänt göra det extremt svårt att bedriva anfallsstrid, en investering för framtidens timmar. Att laget hade sin utgångspunkt ifrån kontrollpunkt 3 skulle också innebära att man flyttade fronten nära det röda lagets main respawn och på så sätt kunna ha kontroll över kontrollpunkt 2 utan att behöva tilldela den större resurser, och likväl tvinga den röda sidan och gå den långa vägen runt. Man förstod dock att man behövde göra något för att tvinga röda sidan att hålla sig fast vid sin strategi och skickade några grupper för att störa och fördröja runt omkring kontrollpunkt 1.

Det var sporadiska strider runt omkring kontrollpunkt 4 och 3. Medans 1an och 2an låg säkert i respektive lags händer.

Laget Grey Stone håller kontrollpunkt 1 för röda sidan

Klockan 11:30 tilldelas båda lagen ett uppdrag som de behöver ta ställning till...


Röd sida: Egen säkerhetstjänst har samlat in värdefullt materiell av yttersta vikt att föra i säkerhet. Möt upp operatören och ta med materiell till angiven plats för extract.

Transporthelikopter behöver eskort in i det angivna territoriet och inväntar Apaches som är i strid under annat uppdrag. När ni kommer till platsen så sätt upp ett försvar och gräv ner er!

Plats: Möte av operatör UPK 19- ta materiell till UPK 20

Poängvärde: 300p

Tid: 12:40


Gul sida:

Fientlig trupp har sett transportera känsligt materiell bort ifrån striden. Vi har anledning att tro att detta materiel är av yttersta vikt och får inte hamna i fiendens händer. Ta er till angiven plats och oskadliggör fientlig styrka. Var på er vakt, det kan finnas ett byggt försvar på platsen.


Plats: UPK 20

Poängvärde: 300p


Klockan 12:00 står det klart att röda sidan har lyckats hålla kontrollpunkt 1 och därmed omvandlat punkten till en FOB och permanent respawn-punkt för laget.


Röda sidan gör sig redo att lämna kontrollpunkt 1 mot uppdraget

Timme 3

Just nu är ställningen väldigt lika och det är en tuff strid mellan lagen om att segra. I och med att röda laget omvandlade kontrollpunkt 1 till en FOB så tilldelades laget också 100 extra poäng. Men gula sidans strategi om att sprida ut resurserna över de andra punkterna har visat sig lika givande poängmässigt. Med bara några ynka poäng mellan lagen så är allas fokus uppdraget framåt!


Röda sidan lyckas relativt ostört ta sig till operatören och ta hand om det materiell som ska fraktas bort, men det är bara lugnet före stormen...


Laget TF18 tar hand om det 30kg tunga materiel som ska upp för höjden

Väl uppe på höjden av UPK 20 så är läget lugnt för den röda sidan på plats, och förstärkningar ifrån resten av röda är på väg. Men det är något som inte står rätt till, läget är alldeles för lugnt.

Just då anfaller gula sidan med all kraft och förstärker även sitt anfall med hjälp av rökgranater som täcker deras avancemang, samtidigt som det skapar kaos och oreda för den grupp av röda som försöker hålla ställningarna.

Laget Norrsken anfaller UPK 20

Nödrop hörs på röda radion, men en felnavigering ifrån den förstärkningstrupp som är på väg har skapat en försening på 4 minuter som kommer vara avgörande. För den gula sidan lyckas eliminera de röda på toppen av UPK 20 och försvinner med det materiel som de röda förgäves försökte skydda.


Lagen Norrsken och N.E.R.D.S gör ett gemensamt anfall mot toppen

Lådan på 30kg försvinner kvickt ifrån platsen

Rökgranaterna skapade stor oreda för den röda sidan

Den röda sidan kunde inte hålla emot. Det samlade anfallet ifrån de gula i en kombination av förseningar ifrån de röda förstärkningarna gjorde att de gula snabbt kunde ta sig därifrån när det var dags. Man lämnade kvar en liten styrka av gula ifrån laget PAG som fick i uppgift att fördröja och störa när väl de röda förstärkningarna kom. Det lyckades gott i just den uppgiften för även om den röda styrkan snabbt kunde ta tillbaka kontrollen över höjden igen så skapade det en hel del förvirring kring vart lådan hade tagit vägen, och nu förlorade man tid för att ta sig till kontrollpunkt 2 som skulle stänga 15 minuter senare.


Den röda sidan fattade nu en snabbt beslut i att överge uppdraget och omgrupperade för att ta sig till kontrollpunkt 2 nedanför höjden. Tiden var knapp och det fanns ingen större tid för att organisera hela laget. Samtidigt hade gula sidan satt upp sitt försvar vid stadens utkant.


Gula sidan har befäst staden för att ta emot det kommande anfallet

Striderna om kontrollpunkt två blir intensiva och hårda. Den röda sidan vinner mycket mark men klockan mot stängning tickar alldeles för snabbt för de röda. Man anfaller ifrån alla håll som kan tänkas och det är svettigt för de gula att hålla sitt försvar tätt. Tiden är dock avgörande, pressen av sanden som rinner ner i timglaset gör att desperationen växer och man kastar kroppar mot objektivet. Förgäves, för de gula lyckas hålla sitt försvar när tiden gått ut. Bland annat med hjälp av en ensam prickskytt som lyckats komma bakifrån hela det röda anfallet och tyst skjuter ut röda i ryggen. Gula tilldelas därmed sin första FOB och ny respawn-plats. Samtidigt ropas det in på radion att lådan nu har kommit till avlämningsplatsen för Gula sidan och därmed har man en rejäl ledning framåt. 100 extra poäng för FOB samt 300 poäng för godkänt genomförande av uppdraget.


Timme 4

Vid timme fyra låg allt fokus för lag röd att till varje pris inte släppa kontrollpunkt 3 i fiendens händer. Man kraftsamlade hela röda sidan och gick ut med en plan om att komma ifrån både den västliga och östliga flanken av kontrollpunkt 3.

Det ska nu visa sig att ursprungsplanen för det gula laget av att hålla 3an ifrån stridens början kommer ge utdelning. Försvaret är redan organiserat och man har placerat ut kulsprutor vid strategiska platser för att hålla försvaret. Samtidigt som man har en QRF (quick reaction force) redo att förstärka där det behövs som mest.

Den röda sidans västra flank faller snabbt efter att ha gått in i ett eldöverfall, men man vinner mer mark på den östra flanken som lyckas ta kontrollen över den östra höjden av kontrollpunkt 3. Med det så kan man snabbt förstärka östra höjden med grupperna som kommer tillbaka in i spelet. Där tar det dock tvärstopp för de röda. En gul kulspruta lyckas hålla nere hela den östra fronten och anfallet har stannat av.

Tiden börjar återigen bli knapp för de röda och samtidigt har båda lagen tilldelats ett uppdrag. Gula sidan har i uppgift att bygga en radiomast för signalspaning vid UPK 23 och Röda sidan måste i sin tur göra allt för att stoppa dem.


De röda som faller i striden om kontrollpunkt 3 omgrupperar nu istället mot uppdraget. Den sista lilla styrka som är kvar i anfallet mot kontrollpunkt 3 gör nu ett desperat försök. Med 5 minuter kvar och täckande eld bakom sig, mot den gula kulsprutan, så springer en röd spelare och kastar sig på lådan för att ta över kontrollen. Man lyckas!

Precis innan de gula hinner inse vad som hände och skjuta ut den röde löparen så blir punkten röd. Nu är positionerna helt omvända. En gul försöker snabbt ta tillbaka kontrollen men blir utskjuten i språnget, ännu en gul gör samma sak och lyckas. Men i kaoset av situationen och 10 sekunder kvar på klockan så springer en gul spelare fram och trycker av misstag på den röda knappen. Tiden rinner iväg och av ren tur så har punkten blivit röd innan de gula inser sitt snedsteg.


Timme 5

Striderna avtar något, det har nämligen blivit en förvirring kring uppdragets angivelse. Ett skrivfel på kartan som visar två separata platser för UPK 23 som var angivet mål. Det råder dock samma förvirring för båda lagen men den röda sidan lyckas stoppa byggandet av en radiomast vid den tänkta platsen och vinner därmed 300 välbehövliga poäng till sin sida.

Allt fokus ligger nu istället på den sista punkten- kontrollpunkt 4.

Ännu en gång är det den gula sidan som väntar in striden och sitter i en bekväm försvarsställning.

Den röda sidan har dock fått blodad tand av uppdragsvinsten och inser nu att den här punkten kan vara helt avgörande för spelets utgång.

Smygande tar sig den röda sidan närmare det gula försvaret. En tystnad sprider sig, varken fågelkvitter eller eller vind hörs. Tills vips, en gren käcks och nu har kaoset av striden dragit igång i full fart!


Röda sidan smyger sig närmare det gula försvaret

Kulorna viner och skrik om träff och sjukvårdare avlöser varandra ifrån båda sidor. Det gula försvaret håller starkt med bland annat spelare ifrån SIG, DP och Norrsken. Det röda anfallet trycker dock på lika beslutsamt och resultatet är ett hav av orangea träffdukar.

Båda lagen har blivit allt mer desarmerade och mitt i havet av utskjutna spelare så ses en röd spelare krypa längst med de höga gräset. Det är nu bara 30 sekunder kvar, gula håller men spelaren kryper närmare. 20 sekunder, bara en meter ifrån. 10 sekunder, 50cm och Pang! Träff hörs, och den röda spelaren blev utskjuten precis innan han skulle bli laghjälte för den röda sidan. Ett tappert försök men det räckte inte hela vägen för de röda. Samtidigt som den gula sidans strategi för dagen visade sig vinnande.


Resultat

Gult lag:

Poäng för utförda uppdrag = 300 Poäng för stängda punkter= 200 Poäng för tid på klockor= 648 Poäng totalt= 1148


Rött lag:

Poäng för utförda uppdrag = 300 Poäng för stängda punkter= 200 Poäng för tid på klockor= 180 Poäng totalt= 680






Tankar ifrån arrangören

Vi är otroligt glada och tacksamma för att det var så många som dök upp trots att vädret inte såg så lovande ut enligt rapporten. Däremot är det alltid tråkigt att det blir ett manhopp av cirka 30 spelare mot anmälda. Som vi har sagt alla de andra gånger det sägs att det ska regna under våra spel, ta det lugnt vi "cancel´ar" det!

Ett stort problem för oss även denna gång är sen ankomst ifrån många spelare. Det gör det väldigt svårt för oss som arrangörer att bedriva bra spel och hålla det tider vi avser för alla de övriga. Vi har all respekt i världen för att det kan hända saker på vägen men att helt förbise de angivelser vi har av ren ignorans är inte acceptabelt och något vi kommer ta ställning till senare. I slutändan är det respektlöst mot de andra spelarna som ger sin tid och pengar för att vara hos oss.

Med det sagt så var dagen fullspäckad med positivitet! Det märktes att många hade väldigt roligt vilket också bekräftades i debrifen. Träfftagande var lysande och inget större groll på banan i vår vetskap.

I feedback ifrån er så var det många som gillade att vi gjort en video om spelupplägget istället för att bara skicka ut det via text så det kommer vi fortsätta med.


Överlag en väldigt bra dag, hårda strider och glatt humör!


Nästa spel:

30e Oktober




406 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla