top of page

Spelupplägg Räddningsskolan 27/4



Evenemangsinfo

TIDER:

08:00-09:00 Incheckning OBS: Vi släpper inte in några spelare efter att Check-in stängt

09:20-09:45 Genomgång

10:00-15:30 Spel

15:40-16:00 Debreif



Detta behöver du ha gjort innan spelet OBLIGATORISKT

  • Anmälan: klicka här (Här kan du även se praktisk information, pris tider etc.)

  • Läs igenom våra regler regler, OBS: Regeltillägg & ändringar har tillkommit 2024 (Vi kommer fråga er om regler vid check-in):

  • Ta med dig en röd och en blå armbindel (oavsett om du har fått en lagplacering)

  • Ta med dig en vit gasbinda/linda, minimistorlek 8x400cm

  • Ta med dig träffduk

  • Ladda ner appen Telegram (behövs för kommunikation inom laget) Google play: klicka här App store: klicka här

  • Ladda ner appen Ares Alpha (behövs för att kunna se kartan i realtid samt utföra uppdrag) Google play: klicka här App store: klicka här

  • Ta med dig något att förvara vatten i

  • Ta med dig mat, vi har till försäljning (ingen paus för lunch, vi äter i fält under spel och dina kamrater har inte råd med att du försvinner en timme)

  • Säkerställ att all din utrustning fungerar

VIKTIGT: Kom i tid, vi kommer INTE släppa in spelare efter 09:00 då check-in stänger





Medic

  • Alla spelare kan heala en lagkamrat 1 gång!

  • Blir du träffad första gången efter att ha lämnat respawn så har du möjlighet att bli healad av alla spelare.

  • Heal görs genom att en kamrat lindar hela din sjukvårdsbindel (8x400cm) runt din arm.

  • Blir du träffad en andra gång (när du har din vita bindel lindad & knuten runt armen) så kan du inte längre bli healad och måste återvända till re-spawn, därefter kan du bli healad på nytt.

  • OBS: Nya regler kring ballistiska kroppsskydd och hjälm (möjlighet till extra sjukvårdsbindel, se regler).

Medic-process

  • Du blir träffad- skrik träff klart och tydlig. Den som sköt dig ska veta att du blivit träffad!

  • Ta på dig dathrag/träffduk.

  • Du ropar efter sjukvårdare/medic

  • En kamrat kommer fram och tar din sjukvårdsbindel ifrån dig.

  • Ta av dig deathrag, du är nu en måltavla återigen (även under tiden din kamrat lindar bindeln)

  • När hela bindeln är lindad runt din arm och säkrad med en knut så är du tillbaka i striden igen

  • Inte mer än 20cm av bindel får hänga löst.

Medicbindlar ska vara minst 8x400cm, utan dessa så kan du inte bli healad. Ta med en egen eller köp en personlig av oss för 30kr



LEGEND (teckenförklaring karta)

  • Grön streckat område: Safezone, skyddsglasögon ska fortfarande bäras men inget skjutande av vapen.

  • Blå pentagon: Blå main respawn

  • Röd pentagon: Röd main respawn

  • Rosa/vit kvadrat med vit siffra: Domination point (DP)

  • Röd cirkel: Zon för indirekt eld

  • Grön cirkel: Omgrupperingszon (för indirekt eld)

  • Gul siffra: UPK punkt

  • Vitt streck: Höjdkurva

  • Orange område mellan D-H - 8-12 Beträd ej!


Karta tilldelas vid Check-in (ta gärna med egen plastficka)


Main mission


Domination point (DP)

  • På kartan finns det 4 DP utmarkerade, dessa är strategiskt viktiga punkter för att ta kontroll över området. På dessa punkter ligger det en låda. Ta över punkten genom att lägga brickan med din lagfärg på lådan markering "tag". Detta ger ditt lag poäng och kontroll över området.

  • Punkten kommer byta till den färg som stämmer överens med laget vars kontrollerar punkten i Ares Alpha appen.


  • Punkterna kommer att stängas vid angivna klockslag, den som kontrollerar punkten vid nedstängning tilldelas extra poäng + att platsen blir en permanent respawn-punkt för ditt lag.


Stängning & poängräkning


DP 1 - 11:30 - Poängräkning: 1 min = 8 poäng, max - 720 (+ 100 vid stängning)


DP 2 - 13:00 - Poängräkning: 1 min = 6 poäng, max - 720 (+ 150 vid stängning)


DP 3 - 14:00 - Poängräkning: 1 min = 3 poäng, max - 720 (+ 100 vid stängning)


DP 4 - 15:30 - Poängräkning: 1 min = 2 poäng, max - 640 (+ 200 vid stängning)




Side missions


För detta spel så kommer vi fokusera på att spelarna ska bli bekväma med det nya systemet ifrån Ares Alpha som de nya reglerna för säsongen 2024. Vi kommer därför inte att ha några sidouppdrag under spelet utan allt spel kommer gå genom domination points. För att göra spelet mer intressant och roligt så kommer punkterna att ha olika värde ifrån varandra i avseende poängräkning.




Respawn

Main respawn: Direkt- ta dig till platsen, när du nått denna så kan du återgå till striden direkt.

Kontrollpunkt stängd av ditt lag: Var 15e minut, du kan respawna på denna plats varje gång klockan visar XX:00, XX:15, XX:30, XX45.

Spelare får alltså respawn så fort punkten stängt!


Indirekt eld (artilleri)

 

I spelet så kan lagen få tillgång till indirekt eld (artilleri). Detta kan komma i flera olika utföranden.

 

Granatkastare (GRK): Granatkastaren ger extra eldkraft genom att kunna verka mot specifika områden på kartan, dessa områden markeras genom en röd cirkel med namnet artillery zone X (X utbytt mot en siffra för det specifika beskjutningsområdet).

Granatkastare tillhandahålls av arrangör (genom spelets uppbyggnad), men bemannas och transporteras av spelarna själva.

Ammunitionen till granatkastaren tillhandahålls av arrangör (genom spelets uppbyggnad), men transporteras och används av spelarna själva. Ammunitionen simuleras genom mindre pyro-raketer. (Raketen flyger cirka 30-50m).

Ammunitionen är begränsad!


För att skjuta med granatkastare:

·       Ställ granatgastaren i närheten av den zon du vill beskjuta.

·       Rikta granatkastaren med en vinkel uppåt så att raketen smäller ovan och i zonen du vill beskjuta.

·       Se till att granatkastaren har fritt skottfält snett uppåt.

·       Tänd på raketen och släpp ner den i granatkastarens ”rör”.

·       Ropa högt ”SKOTT KOMMER!”

·       Upprepa för att skjuta totalt TRE skott.


Granatkastare får inte beskjuta en zon senare än 30 minuter till att den punkten som ligger i zonen stänger. DVS. Vill du beskjuta zon 1 så får det senast göras 11:00. Annars räknas inte den indirekta elden och får ingen verkan.


Verkan:

Alla spelare som befinner sig i den artilleri-zon som blivit beskjuten räknas som utsatta för indirekt eld. Undantag gäller för spelare som;

  1. Är i skydd innanför en stängd byggnad (inte närmare är 2m från närmaste öppning, fönster etc. Det vill säga, är du innanför en byggnad men står 1,5 m ifrån en öppen dörr eller öppet fönster så räknas du ändå som utsatt för indirekt eld).

  2. Är nedgrävd i en bunker, skyttevärn.

  3. FÖR DETTA SPEL SÅ FINNS DET BARA SKYDD VID DP 3 OCH 4


Alla spelare som är utsatta för indirekt eld är tillfälligt utslagna, däremot inte träffade.

Tillfälligt utslagna spelare tar på sig träffduk och är tvungna att omgruppera utanför den gröna cirkeln namngiven ”re-group Z X” (X utbytt mot en siffra för det specifika beskjutningsområdet).


Omgrupperingen får ske på vilken plats som helst utanför zonen med följande undantag:

·       Det är inte en pågående strid på platsen.

·       Det är inga motståndare vad du kan se närmare än 100m från platsen.

·       Det pågår inga uppdrag närmare än 500m från platsen.


Utanför zonen behöver dessa spelare vänta, stillastående, på samma plats under en kort re-spawntid (5 minuter), med träffduk på.


Under omgrupperingsfasen så faller spelarna under samma regler som om de vore träffade. Inte skjuta, inte delge information.


Efter 5 minuter får dessa spelare återgå till spel ifrån den plats där de omgrupperade. Re-spawn räknas som avslutat när du tagit av dig träffduken, tidigast efter 5 minuter.


I händelse av att en motståndare upptäcker dig under din stillastående grupperingsfas så behöver du omgruppera på nytt till en annan plats, med 5 minuters ny re-spawntid, oavsett hur länge du hittills väntat.



Regeluppdateringar

  • Blå armbindel används istället för gul.

  • Bleedout numera obligatorisk i första 5 minuterna.

  • Nya regler för ballistiska hjälmar & kroppsskydd.

  • Nya regler kring indirekt eld (artilleri)

  • Dedikerad sjukvårdare borttagen.

  • Obligatorisk chroning av alla vapen införd.


Kommunikation

Lagen kan kommunicera med varandra efter eget tycke och det ställs inga krav på dig som spelare att vara med i någon av spelets kommunikationskanaler. Däremot, så har vi tydligt sett på våra event, att det laget som på bäst sätt har en effektiv och tydlig kommunikation med majoriteten av spelarna på sin sida är det lag som kommer att ha den djupaste spelupplevelsen och störst chans att vinna spelet.


Kommunaktion sker på två olika sätt genom spelet:


Telegram

Telegram är en krypterad chatt-applikation och fungerar i mångt på samma sätt som andra chattfunktioner. Vi väljer att ha Telegram som alternativ av flera anledningar, dels för att de som inte har en egen radio ändå ska kunna kommunicera med andra spelare, dels för att radio är begränsat.

Nackdelen med Telegram är att du behöver ha tillgång till en smarttelefon, det kan också vara ett störande element att behöva ta upp telefonen för att se vad som händer då du inte får samma direkta respons som via en radio.

Däremot så kan man nå många fler utan att störas av radiobrus eller konstant prat via radio, samtidigt som appen inte heller begränsas av antenner och terräng.


Radiokanaler


BLÅ


PMR

• Kanal 1 – 446,00625 MHz.

• Kanal 2 – 446,01875 MHz.

• Kanal 3 – 446,03125 MHz.

• Kanal 4 – 446,04375 MHz.

• Kanal 5 – 446,05625 MHz.

• Kanal 6 – 446,06875 MHz.

• Kanal 7 – 446,08125 MHz.

• Kanal 8 – 446,09375 MHz.


JAKT

• Jakt 1 – 155.425

• Jakt 2 – 155.475

• Jakt 3 – 155.500


RÖD


PMR

• Kanal 9 – 446,10625 MHz.

• Kanal 10 – 446,11875 MHz.

• Kanal 11 – 446,13125 MHz.

• Kanal 12 – 446,14375 MHz.

• Kanal 13 – 446,15625 MHz.

• Kanal 14 – 446,16875 MHz.

• Kanal 15 – 446,18125 MHz.



JAKT

• Jakt 4 – 155.525

• Jakt 5 – 156.000

• Jakt 6 – 155.400

• Jakt 7 – 155.450



SPELLEDNING

-Finns på Telegram lagchatt

-Tel. 0708780439







273 views0 comments
bottom of page